Etappe 5 Rolde - Schoonloo Van het Pieter Pad - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Natasja - WaarBenJij.nu Etappe 5 Rolde - Schoonloo Van het Pieter Pad - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Natasja - WaarBenJij.nu

Etappe 5 Rolde - Schoonloo Van het Pieter Pad

Door: Natasja Hoekstra

Blijf op de hoogte en volg Natasja

06 Februari 2013 | Nederland, Nederland

Eindelijk dan toch de draad van het Pieter Pad weer opgepakt.
De eerste wandeling in 2013.

Met de bus lijn 24 op naar Rolde.
Daar eerst langs de begraafplaats gelopen. Rondom de kerk in Rolde ligt een mooi angelegde begraafplaats. Ik wilde het graf van mijn buurman bezoeken. Het graf heb ik jammer genoeg niet kunnen vinden.

Gelukkig vond ik de route snel. Vanuit Het centrum van Rolde tussen het kerkhof en het terrein met de twee hunnebedden doorlopen.
Daarna loop je rechtsaf het voetpad op.
Natuurlijk wel even een plaatje van de hunnebedden geschoten. Dit x met mijn kleine cameraatje dat ik in November op mijn verjaardag had gekeregen.

Op de kruising voorbij het kerkhof loop je rechtdoor over het voetpad.
Het voetpad loopt over de vroegere spoorlijn Assen-Stadskanaal.
Het was heerlijk weer de zon was heerlijk aanwezig.
De spoorlijn blijf je lang volgen almaar rechtdoor.
Onderweg vloog er een helemaal witte reiger voorbij. Wauw wat een mooi gracieus dier.

Ter hoogte van Anderen de verharde weg naar rechts vervolgen. De verkeersweg Rolde-Gieten oversteken.
Hier vaak gefietst,de route verloopt voorspoedig. Wel is de route zeer nat en modderig,dus het was uitkijken waar te lopen.
Mijn hoge bergschoenen kwamen goed van pas.

Op naar 2/4 van de route een nieuw kaartje.
Direct na het viaduct loop je scherp naar rechts voor huisnummer 1 langs.
In een ruime bocht,rechts een karrenspoor volgen,langs bordje "'opengesteld". Het voert langs weilanden, later verschijnt links een perceel sparren. Nu vlakbij voor het tweede pad links, naar rechts via een verscholen overstapje een weiland ingaan.
Dit vond ik een prachtig mooi stukje,vele mooie uitzichten.
Ik kom hier zeker vaker terug,wauw.
Dit pad voert langs 6 "'Overstapjes". Die voor mij zeer drassig waren. Gelukkig had ik een zeer grote paraplu bij mij die het wat makkelijker maakte met de hoge overstappen. De paraplu functioneerde meer als wandelstok.
Ook was er een oversteek via een touw mogelijk,maar met het hoge water zag ik dat nu niet zitten.
Heerlijk wandelstuk alles verliep voorspoedig. Inmiddels wel twee hagelbuien over me heen gehad.

3/4 stuk. Daar liep het mis.
Ik moest nodig een saniataire pitstop maken. Daar ik geen voorzieningen in de buurt had en ook geen medewandelaars, maar achter een boompje in de vrije natuur gaan zitten.
Op een gegeven moment moest aan het einde van bosperceel 8 rechts gegaan worden,vervolgens 100m verder linksaf tussen percelen 16 en 17 door. Daar ging het falikant mis. Voor mij liepen grote wandelschoenen in de sneeuw en die waren omgedraait. Ik stond ineens bij een steen met het nummer 10. Zo ik ook omdraaien. Vervolgens kwam ik geen rood/witte markeren meer tegen.
Ik eindigde op soppige zeer modderige akkers en weilanden,helemaal alleen. En ik had geen flauw idee meer waar ik heen moest.
Hier heb ik veel tijd en energie verspilt. Met heen en weer en verkeerd lopen.
Ik was moe. Wel hoorde ik auto's in de verte.
Op het kaartje ston een autoweg. Het beste leek mij de auto weg maar op te zoeken. Dan was ik in elka geval in de bewoonde wereld.

En daar op het fietspad kwam ik JOEPIE een tegenligger tegen.
Ikke met mijn boekje op de man af. Die heeft mij weer in de goede richting gewezen. Al was dat ook wel weer een tippel.
De man had wel vaker verdwaalde wandelaars opweg geholpen.
Ik had me echt een moment flink verdwaalt gevoeld,dat was niet prettig.

Goed terug op de route. Het sneeuwde inmiddels flink. En mijn stemming was gedaald. Joepie eindelijk dan toch op landgoed Meindersveen.
Wederom een mooi stukje natuur. Waar ik wederom een sanitaire stop achter een boompje heb gemaakt.
En wederom zag ik geen rood/witte markeren meer.
Wederom bah verkeerd gelopen. Zeer vermoeit en nu ook koud dacht ik ik geef het op. Bij de weg was een bushalte,lijn 24. Ik moest nog wel 40 minuten op mijn bus wachten maar ben terug naar Assen gegaan.

Moe niet geheel voldaan,maar met goede moed voor de volgende keer.
Waarschijnlijk neem ik dan de bus naar Schoonloo en loop dan naar Rolde.
De uitdaging op deze route blijft staan..
Voorlopig nog geen etappe 6,eerst een tweede poging voor etappe 5 :)
Wordt vervolgd.......

  • 10 Februari 2013 - 11:02

    Frouke:

    Ha die Natas!!!!!!

    wat weer een avontuur!!!! Leuk dat je je ervaring zo deelt, ben al benieuwd naar het verslag van de 2e poging...
    Doegie,
    Frouke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

Natasja op het Pieter Pad, de bedoeling is dat ik in 2013 het hele pad gelopen heb. Van Noord naar Zuid. Kijk en lees mee! Groet Natasja

Actief sinds 02 Feb. 2013
Verslag gelezen: 2986
Totaal aantal bezoekers 85991

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

30 December 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: