Etappe13 + Etappe 1 deel 2 Laren - Zelhem 30 km - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Natasja - WaarBenJij.nu Etappe13 + Etappe 1 deel 2 Laren - Zelhem 30 km - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Natasja - WaarBenJij.nu

Etappe13 + Etappe 1 deel 2 Laren - Zelhem 30 km

Door: Natasja Hoekstra

Blijf op de hoogte en volg Natasja

05 Oktober 2013 | Nederland, Nederland

Na een volle werk week.. ..is daar dan eindelijk de Zaterdag, het weekend lekker vrij.
De boel de boel laten..effe geen WERK.

Op deze zaterdag was het STILTE de natuur, gewoon wandelen..de zintuigen het laten overnemen..lichamelijke kracht en soms (pijn) ongemak.. Maar dat is wel mijn oplader..naar nieuwe energie :-)
Het monetome van voetje voor voetje..de omgeving..waar valt mijn oog op voor een KODAK momentje..naar piekeren,denken,ontspannen,genieten..en dan alleen maar lopen..op naar mijn einddoel de eindbestemming van de etappe van vandaag!

Ha je zou denken dat je er op de zaterdag ochtend, de trein van 7.25 effe vroeg bij te zijn! Nou niet dus..Bah
Nadat iedereen eindelijk was ingestapt in de niet al te lange dubbel dekker trein die stopte op station Assen.
Waren alle zitplekken dan ook vergeven...
Ik half slapend luister naar teenagers jongen/meisje voor als achter mij op de stoelen. Volop pratend en twitterend met elkaar in de trein,ze hoorden bijelkaar en communicerend gewoon door op vol volume met de meligheid alsof de dag ol voorbij was..
Ja ik voel me dan wel oud,maar kan er wel om LACHEN..

Het lachen vergaat me een beetje wanneer we met een overvolle te zware trein 3 minuten te laat op ZWOLLE aankomen. En mijn overstap trein er dan niet meer staat.

Goed dat wordt de trein van 8.47 uur..Ik vermaak me wel effe op zwolle station.

Uiteindelijk via Deventer..oo ja ook nog weer zo'n ANEKDOTE je kent dat wel. Het fenomeen STILTE COUPE.. de meneer die daar erg naar verlangde riep bij iedere halte.. DIT IS EEN STILTE COUPE, WILLEN JULLIE OPHOUDEN MET PRATEN!

Via station Deventer,effe wachten op bus 56 die mij naar Laren gaat brengen. Wordt ik ook nog aangesproken door een dame van het GELOOF..mag ik u wat vragen..NEE, NU NIET MIJN BUS KOMT BIJNA. Maar U ook een fijne dag!

Ja ik herken het en ben weer in Laren..geen koffie moment gewoon LOPEN.Daar heb ik naar uit gekeken.
Vanaf de kerk links aanhouden richting Lochem. Het stukje over de Oude Vordenseweg vind ik mooi. Een statige laan met een dubbele rij beuken aan iedere kant. Veel rode paddestoelen met witte stippen vind je hier tussen het mos op het oude landgoed van Velhorst aan de Berkel.

Onderweg kom ik een bord met een omleiding tegen, maar de uitleg blijft vaag. De meeste mensen lopen door zo vervolg ik ook mijn route. Ik had geluk, ze zijn bezig met de tuin op Het Enzerinck. Gelukkig dat er niet in het weekend gewerkt wordt, daardoor kon ik hier mijn pad vervolgen. Anders had ik vanwege bouwwerkzaamheden toch terug moeten lopen.
Het Enzerinck is een buitenplaats uit 1826 in neoclassicistische stijl met park in Engelse landschapstijl.

Dan kom je langs Den Bramel vele mooi landgoederen vind je hier.
- reeds genoemd in 1396. De huidige gevel is na 1865 ontstaan. Het huis heeft een Fraaie oprijlaan en mooi parkbos met bijzondere boomsoorten.
Het is nu particulier bewoond.
Volgens overlevering huizen er spoken in en rond het kasteel.
Het is een mooi plaatje dit huis/kasteel met zijn oprijlein. Het gaf me wel een appart gevoel daar rond te lopen. Spoekie.
Toen ik van het kasteel weg liep kwam ik een goed merk afritsbroek tegen,liggende op het pad. Waha..wie verliest er nu zijn broek HIHIHI.
Gauw verder gelopen..

Mijn einddoel kwam in zicht..Het station van Vorden en JAWEL..
Kasteel Vorden. Prachtig landgoed.
Wauw het gaf me een kick ik heb Het PieterPad boekje deel 1 helemaal uitgelopen. TROTS..

De dag was nog jong ik had 14 km gelopen..Dus gelukkig had ik boek 2 meegenomen en ben begonnen aan etappe 1 van boek twee.
Vorden - Zelhem 16 km. Ik had nog nooit van Zelhem gehoord.

Bij Kasteel Vorden ( stamt uit 16e eeuw wat nu particulier bezit is, waar trouwpartijen en stijlvol overnachten mogelijk is) ligt een plaquette.
Bij Kasteel Vorden vond in 1983 de officiele opening van het Pieterpad plaats met de onthulling van de houten wandelwijzer op de de kruising van het Trekvogelpad met het Pieterpad.
In 2006 is in de zichtlaan, net even over de Vordense Beek door het Nivon een monument geplaatst,verzonken in het pad,ter nagedachtenis aan de bedenksters van het Pieterpad: Toos Goorhuis en Bertje Jens.
Je kunt een paar passen in hun voetsporen treden.

Het pad vervolgt zich.
Bij Eetcafe 't Proathuus een pauze moment genomen.
Zeker een aanrader..Bijna mijn boekje op het toilet laten liggen,het pinapparaat werkte na 3 pogingen..En een mooi wandeladvies van het personeel daar langs de molen door een mooi gebied het pad weer hervat.

Alleen toen Natas bijna in Zelhem was raakte zij het spoor bijster.
De kaart werd verkeerd gelezen de bordjes werden niet goed gelezen. Inmiddels toch wel moe, liep ik lang rechtdoor terwijl ik direct linksaf het boerenerf op had gemoeten.
Toen ik het eindelijk door had, stond ik wel effe te schelden op mezelf. LUCHT OP..IK KON WEL STAMPVOETEN.. De bus van 17:14 dan ook gemist..

Maar wel effe lekker een pilsje gedronken op het terras in centrum Zelhem,wachtende op de bus van 18:14.

ps. ook voor de caffetaria die bij de bushalte is bij het einde van het pad heb je contant geld nodig,geen PIN aldaar!

Genoten dus vandaag..de volgende etappes worden als een meerdaagse gelopen. Het wordt te ver van huis.

Ciao Natasja








  • 06 Oktober 2013 - 14:25

    Frouke:

    Hoi Natasja,
    wat heb je een goeie prestatie neergezet, daar kun je met recht TROTS op zijn!! Hihi, ondanks alle avonturen(stiltecoupé, trein missen, afritsbroek zonder iemand erin, verkeerd lopen) die je onderweg beleeft ben je weer veilig thuis gekomen. Super gedaan!!!
    Liefs,
    Frouke

  • 06 Oktober 2013 - 19:08

    Jannie:

    Natas, wat goed en wat een fijne dag met bijzondere momenten. Deze maand zijn wij op dezelfde plaatsen geweest. Met de fiets. Ik herken zo nu en dan je pad.
    lieve groet
    Jannie

  • 08 Oktober 2013 - 20:59

    Diana:

    Leuk verslag weer. Kan me voorstellen dat je je accu lekker op kan laden tijdens zo'n dagje.

  • 03 November 2013 - 23:25

    "Oompie" John:

    Ha Natasja, Sorry van mijn late reactie, maar ........ Leuk verslag en foto's! En nu ben je dus duidelijk OVER de helft:de twee boekjes op de foto én de km bordjes geven dat duidelijk aan. De foto's van de "rood-met-witte-stippen"paddestooelen geeft me het kerstmis gevoel. We hebben een kerst"bal" van die vorm. Leuk ook weer die typische foto's die zowel jij als Diana maken. Je mist wel regelmatig je aansluiting op het OV, maar wat maakt dat uit op zo'n schitterende relaxte tocht?! Het heeft ook zo z'n voordelen >> het pilsje smaakte erg lekker, toch?!

    Lieve groetjes van "oompie" John

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

Natasja op het Pieter Pad, de bedoeling is dat ik in 2013 het hele pad gelopen heb. Van Noord naar Zuid. Kijk en lees mee! Groet Natasja

Actief sinds 02 Feb. 2013
Verslag gelezen: 1055
Totaal aantal bezoekers 86720

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

30 December 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: