Etappe 11 + 12 Hellendoorn- Holten-Laren 31 km. - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Natasja - WaarBenJij.nu Etappe 11 + 12 Hellendoorn- Holten-Laren 31 km. - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Natasja - WaarBenJij.nu

Etappe 11 + 12 Hellendoorn- Holten-Laren 31 km.

Door: Natasja Hoekstra

Blijf op de hoogte en volg Natasja

22 September 2013 | Nederland, Nederland

Zaterdag 21 september 2013

Van plan verandert..
De bedoeling was om 40 km te gaan lopen, de Dam tot Dam tocht. Maar ik zag de afstand niet zitten. Voor mij nog steeds een onbekende afstand die ik fysiek nog niet aan kan.

Daarom besloten Het Pieterpad te gaan lopen en kijken hoever ik zou komen. Ik had vandaag naar Vorden door kunnen lopen.
Dan had ik het hele traject van PieterPad deel 1 uitgelopen.
De afstand was dan 45 km geweest.
Die afstand heb ik niet gehaald. Vandaag van Hellendoorn naar Laren gelopen. Dat was te doen, alleen liep ik tegen de 20 km een blaar op wat het dan wel weer pijnlijk maakte.

Ik ben zeer vroeg van huis gegaan.
Om 6.54 vetrok mijn trein vanaf Assen. Via Zwolle overstappen op de trein naar Nijverdal. Daar wachtte busje 96 op mij om 8.18 uur.
Als enigste inzittende bracht de buschauffeur mij naar Hellendoorn.

Om 8.30 is Natasja dus van start gegaan in Hellendoorn.
Daar waren al vele mensen bij de kerk in de weer op dit vroege tijdstip van de zaterdagmorgen.
Er werd een markt georganiseerd.
Hellendoorn loop ik vrij snel uit...

Het Pieterpad laat plaatsen,natuur en tevens cultuur zien onderweg.
Het is aan jezelf of je onderweg dingen gaat bezichtingen of alleen maar wilt doorlopen.

Vandaag de tijd genomen om bij Werkkamp Twilhaar (1940-1947)langs te gaan.
Een Nederlands werkkamp, maar al snel door de Duisters overgenomen en gebruikt als 'Durchgangslager' voor Joden. Na ruiming van het kamp heeft het bos bezit genomen van het terrein. Het monument is in 2003 geplaatst.
Een monument van twee dezelfde foto's van arbeiders in het kamp. Een scherpe foto en een vervagende foto.

Vervolgens loop je langs paarden,Schaapskooi Twilhaar door bosgebied verder.

De Rietslenk, prachtig mooi gebied. Hier heb ik de foto's van de paddestoelen gemaakt. Je loopt langs heide en vele jeneverbesstruiken. Heuvel op,heuvel af. Hier was ik alleen met een paar wandelaars en een clubje hardlopers...
Landgoed Noetselenberg volgt.. mooi.
Ik kon daar alleen op de heuvel het smalle kronkelpad niet vinden.
Lachen Natas liep door dik struikgewas..opzoek naar dat smalle pad. Naar mijn idee stond het paaltje bewegwijsering niet goed. Via het dichte struikgewas het pad wel gevonden..(gelukkig geen teken op gelopen,PFF)
Hele mooie afdaling!

Volgens mij heb ik bij 't Losse Hoes thee gedronken. Een mooie pitsstop bijna aan het PieterPad. Zeer Pieterpad vriendelijk..

En daar is na 16 km station Holten met zijn boemeltreintje..die ik had kunnen nemen. Maar nee ik wilde graag nog een stukje verder lopen, de Achterhoek in.

Nu wordt het ook druk met PieterPad gangers.. Het Pad was druk met wandelaars..de boekjes al zwaaiend in de hand.
Van groepjes tot alleen lopers..een man liep met zijn hond errug leuk.

Het stuk langs Schipbeek, een schilderachtig mooi stukje.
Op de PieterPad boekjes gedrukt vanaf 2008, zie je op de voorkant van het boekje een foto van dit gebied.
Net over de brug staat een bankje voor een ruststop,maar wanneer je 300 meter doorloopt kom je aan bij de Stobbe.
Een Blokhut met zelfbediening..een aanrader..!
Je kunt er binnen als buiten zitten. Ik heb er een senseo genomen.
Landgoed Verwolde..prachtig..

Eindelijk was daar Laren.
De laatste 10 km,liepen iets minker lekker, blaren uiteindelijk op iedere hak. Compeed geplakt,maar dit gaf jammer genoeg niet veel verlichting.
Ik wilde een terrasje pakken,maar om 16.38 kwam bus 56 mij ophalen.
De eerste bushalte rechts voorbij de kerk,wat het eindpunt is van de route.
Daarna kwam er pas weer een bus om 18.00.
Vandaar geen terrasje,terwijl het zonnetje zo heerlijk scheen :-(

De bus bracht mij in een klein kwartiertje naar station Deventer,waar ik de trein naar huis heb gepakt.

Ik heb 8 uur gelopen over de 31 km,gemiddeld 5 km p/uur.
Om 8.30 van start gegaan in Hellendoorn en om 16.30 was ik binnen in Laren. Tijdens het wandelen dus een uur aan rustmomenten en fotostops gehad.

Nog 1 etappe te gaan...nu 222 km gelopen!
Dan op naar PieterPad deel 2



  • 22 September 2013 - 12:38

    Diana:

    Mooi verslag Natasja en ondanks je blaren een geweldige prestatie. Dat zijn echt veel kilometers en loopuren.
    Inmiddels al 222 kilometer op de teller; super.
    Ben weer benieuwd naar je foto's.

  • 22 September 2013 - 18:33

    Freddy:

    Wat weer een mooi verslag en foto's. Een hele afstand afgelegd......goed gedaan!

  • 22 September 2013 - 23:24

    John:

    Lekker bezig zo, Natasja, en dat terwijl je in Rome ook al zoveel had gelopen. Nog geen 40km, maar toch een mooie afstand. Die 40 komt er vast ook nog wel! De hei stond er trouwens mooi bij. Leuk dat je bijna in "boekje 2" kan beginnen!

  • 25 September 2013 - 12:46

    Frouke:

    Goed bezig, Natasja!! Op naar de volgende etappe, voor ons 'toeschouwers' graag weer een leuk verslag met mooie foto's!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Natasja

Natasja op het Pieter Pad, de bedoeling is dat ik in 2013 het hele pad gelopen heb. Van Noord naar Zuid. Kijk en lees mee! Groet Natasja

Actief sinds 02 Feb. 2013
Verslag gelezen: 2029
Totaal aantal bezoekers 85932

Voorgaande reizen:

02 Februari 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

30 December 2012 - 31 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: